Lucia - snö - småprat - 2008-12-13

Idag är det Lucia. Jag hade egentligen tänkt baka lussebullar men i stället har jag jobbat med det här. Titta så mycket snö! En halv meter har det kommit.


När det blir lite mildare får skidorna komma fram. Skidåkning är ett mycket bra komplement till dansträning.

Senast lästa bok? "Blonde" av Joyce Carol Oates. Marilyn ville ha dramatiska filmroller. Hade det högre status och anses det fortfarande vara "finare" att spela tragedi? Då kan jag upplysa om att det svåraste av allt är att göra komedi. Det är en avvägningsfråga så att det inte blir plumpt och buskis. En av de roligaste komedierna jag har sett är "Some like it hot". Det sägs att Marilyn blev mördad av FBI och tänk, sen blev presidenten mördad, också han i unga år!

Boken som jag läste dessförinnan var "Mitt liv i rörelse" av Lilian Karina. Det ar hon som allra först inspirerade och uppmuntrade mig att dansa klassisk balett på hennes privata dansskola i Stockholm. En sådan stark och modig kvinna! Hennes bok är lika spännande som den värsta deckare. Jag såg boken i en boklåda på Storgatan av en ren händelse och inköpte den för 30 kronor.

Något annat som jag fick se av en händelse var en balettgala på Operan i Prag. Satte mig framför TV:n och knappade fram Axess, kulturkanalen. Där visas mycket fint, konserter, opera, balett, teater, film. Det var en och en halv timme balett och fridans med kända dansare från hela världen, mest pas de deux. Speciellt en ung kille, vars båda föräldrar är balettdansare, tycker jag var väldigt duktig.

Jag har föresatt mig att skriva då och då. Nästa inlägg blir vid nyår. Det är ett nyårslöfte.


Kommentarer
Postat av: Marika Hanson

Jag tycker om dina synpunkterom dans. Helt rätt! Fortsätt att skriva om det.

Bästa hälsningar,

Marika Hanson från Marikas Dans & Modestudio

2009-02-02 @ 00:03:31
URL: http://marikas.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0