Nya gardiner



Jag har sytt nya gardiner till danssalen. Har sökt i flera år efter gardiner som passar till ett hus med gammaldags charm. Jag hade tänkt mig något i gammalrosa men fick ge upp. De här får hänga med ett tag. De är sydda med veckband och jag har sytt sex gardiner. Det blir sammanlagt 30 sömmar. Först har jag tråcklat och sedan sytt på maskin.

I en tid när konfektion oftast är billigare än hemskräddat, är det få som kan sy fastän det kan bli både bätte kvalitet och passform.  Jag har sytt massor med scenkläder och fått hjälp med bara enstaka plagg. Det har varit klänningar, byxor, kjolar av alla de slag, karaktärsdanskjolar, flamencokjolar, cancankjolar och tyllkjolar förstås för att nämna några.

Det var min mor som lärde mig sy. Min mormor var finsömmerska och sydde brudklänningar. Hon hade en syster, Klara, som försörjde sig som modist i USA. Hon sydde alltså hattar till försäljning. Det var tydligen lönande för hon kunde adoptera två barn. Jag minns henne som en gullig dam med silvervitt glänsande hår och hon läste gärna spännande kärleksromaner.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0