Åtta svårighetsgrader i klassisk balett
Det finns åtta svårighetsgradet i den ryska Vaganova-skolan, som gäller för hela världen. Elever som dansar 1-3 gånger i veckan kommer som längst till grad 3 och lite av grad 4 och då har de kommit långt. Vill man nå längre måste man ha speciella förutsättningar och komma in på någon av de professionella utbildningarna, Svenska Balettskolan i Stockholm, Göteborg, Malmö, Danshögskolan, Stockholm, och träna 1 1/2 timme dagligen 5-6 dagar i veckan. Det tar åtskilliga år att bygga upp en muskelstyrka för att klara av grad 3 och 4.
Amatörer kommer alltså inte längre än till ett fortsättningsstadium. I Sundsvall finns inga elever som kan nå en avancerad nivå.
Barn har inga fysiska, motoriska förutsättningar att klara av klassisk balett förrän tidigast i 9-10-årsåldern. Svenska Balettskolan tar in elever från årskurs 4. Inte förrän i 12-årsåldern är det lämpligt att lära sig dansa på tå. Det beror på skelettets uppbyggnad. Skelettet är för mjukt på yngre barn.
Agrippina Vaganova var en framstående dansös och balettpedagog i St Petersburg. Hon utarbetade en metod att undervisa i klassisk balett på olika nivåer inspirerad bl a av en svensk Christian Johansson, som hade gjort stor karriär i Ryssland som dansare och pedagog i slutet av 1800-talet. Han i sin tur var utbildad av August Bournonville en till hälften svensk-dansk dansare, koreograf, pedagog. Hans skola och stil används fortfarande vid det Kongelige Teater i Köpenhamn.
Det är än idag hög kvalitet och klass på svenska dansare sett ur ett internationellt perspektiv.
Amatörer kommer alltså inte längre än till ett fortsättningsstadium. I Sundsvall finns inga elever som kan nå en avancerad nivå.
Barn har inga fysiska, motoriska förutsättningar att klara av klassisk balett förrän tidigast i 9-10-årsåldern. Svenska Balettskolan tar in elever från årskurs 4. Inte förrän i 12-årsåldern är det lämpligt att lära sig dansa på tå. Det beror på skelettets uppbyggnad. Skelettet är för mjukt på yngre barn.
Agrippina Vaganova var en framstående dansös och balettpedagog i St Petersburg. Hon utarbetade en metod att undervisa i klassisk balett på olika nivåer inspirerad bl a av en svensk Christian Johansson, som hade gjort stor karriär i Ryssland som dansare och pedagog i slutet av 1800-talet. Han i sin tur var utbildad av August Bournonville en till hälften svensk-dansk dansare, koreograf, pedagog. Hans skola och stil används fortfarande vid det Kongelige Teater i Köpenhamn.
Det är än idag hög kvalitet och klass på svenska dansare sett ur ett internationellt perspektiv.
Kommentarer
Trackback