Bokföring

Idag och en tid framöver är det bokföring som gäller. Jag har en eftergymnasial handelsutbildning också.  Jag sköter familjens bokföring. Det hör inte till de roligaste jobben som jag har så jag har laddat med hembakad chokladkaka med bara lite socker. Ren choklad innehåller för mycket socker och det blir bara vid julen och påsken som jag  äter det.  Man kan bli sjuk av socker.  Här är receptet:

4 stora ägg
1 dl socker
125 g smör plus lite till formen
3 dl vetemjöl plus lite till formen
2 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
drygt 1 msk cacao
lite kokhett vatten

Ägg och socker vispas, torra ingredienser blandas i. Tillsätt smält smör och vatten. Gräddas i 150° i ca 30-45min. Prova med en sticka, om kakan är torr.

Av samma smet går det att göra äppelkaka. Byt ut cacao och vanilj mot rivet skal av citron eller apelsin. Varva smet och äppelklyftor, ett lager smet, ett lager äpplen, pudra kanel över, ett lager smet. Inget extra socker!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0