Gott Nytt År!

Det var en gnistrande kall morgon, -18. Klädde mig i julröda varmaste fjälldunjackan och tog en snabb promenad i halvspringande Stockholms-fart.


Gott Nytt Dansår! Det nya året har jag skålat in med alkoholfri äppeldryck. Jag är nykterist men inte absolutist. Det händer, att jag tar ett glas vin till en god måltid. Ett glas = 1 1/2 dl! Alkohol går inte alls ihop med träning. Det är farligt för hjärtat. Vet ni att alkoholintag försämrar träningsresultat i flera dagar efteråt? Dessutom vill jag ha alla sinnen i behåll varje dag, eftersom alla dagar är viktiga för mig. Det är roligast utan alkohol. Däremot har jag en annan last. Jag älskar CHOKLAD! En chokladbit till teet och sen är lyckan fullständig.

Jag har nyss avnjutit nyårskonserten från Wien. Faktiskt har jag inte missat en enda. Det brukar finnas inslag av balett. I år var det tre. Ett tag drog de in på dansavsnitten till bara två - p g a ekonomin? Men de senaste åren har det varit tre. Fyra par dansare från Wiens Stadtsopera och Volksoper med inlånade solister från Berlin dansade lätt och luftigt genom de underbart vackra salarna i slottet Esterhase till "Skattvalsen" i andra akten av "Zigenarbaronen" av Johann Strauss under ledning av den skojfriske dirigenten Daniel Barmboim. Sedan dansade ett par en ungersk karaktärsdans till "Eljen a Magyár" av Johann Strauss. Sist dansade sex barn, handplockade från Operans balettelevskola i Wien. De föreställde odygdia änglar och dansade till "An der schönen blauen Donau".

Annars har det varit tunnsått med dansinslag i svensk TV:s julprogram. En dansmusikal "All that jazz" med läcker jazzdanskoreografi visades efter kl 24.00 en kväll. Det var allt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0