Danskväll i TV

Äntligen återigen en danskväll i SVT 2 Allhelgonadagen. Temat var rysk dans. Först visades en intervju med 30-åriga ryska dansösen Svetlana Zacharova, Rysslands motsvarighet till Sylvie Guillem fast i yngre upplaga.

Dansmuseet i Stockholm demonstrerade dräkter från ryska baletter, bl a dräkter designade av Picasso och Matisse.

Sedan fick vi se "Vingar av vax" med stråkar och koreografi av holländaren Jiri Kylian. Fridans, när den är som bäst. Fast hälften hade räckt. Till sist blev både dansen och musiken tjatig.

Det var desto roligare att få se den avhoppade ryske dansaren Michail Barychnikov i "Stället", Mats Eks koreografi med sting. Trodde inte, att han uppträdde längre. Han måste vara över 60 år. Filmen "Vita nätter", där Barychnikov har huvudrollen,  har jag på dvd så den har jag sett flera gånger. Den handlar just om en avhoppad rysk dansare som jagas av KGB. Och jag ser den också gärna för att min dotter är slående lik Isabella Rosselini, som spelar med i denna film.

En engelsk koreograf, som - Hörde jag rätt? - har gjort 40 verk, utnyttjar skickliga dansare med kreativitet till att skapa sina danser. Han försökte få till något med ryska dansare, som tydligen inte var införstådda med detta arbetssätt. Hoppas, att han lyckades.  Jag orkade inte vara med längre än till 22.15.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0