God Jul! - Kokt julkryddskinka utan nitrit och alkoholfritt till julbordet

Egentligen äter jag inte fläskkött men den här skinkan går inte att vara utan till jul. Man beställer en färsk skinka på 3 kg hos Willys eller Coop. Finns bara där i Sundsvall. Jag använder Seltin, som innehåller bara lite nitrit.

Det här behövs:
3 kg färsk skinka utan ben
2 l vatten
1 msk salt
1 krm timjan
10 kryddpepparkorn

Saltlake:
1 1/2 dl salt (Seltin)
2 l vatten
10 vitpepparkorn
10 svartpepparkorn
10 kryddpepparkorn
3 lagerblad

Lägg skinkan i en trång gryta och häll på vatten och kryddor. Vattnet ska nätt och jämt täcka skinkan. Stick i en stektermomemter, där skinkan är tjockast. När termometern visar 80 grader, är skinkan färdig.

Ta upp skinkan och ta bort svålen.

Blanda vattnet, saltet och de krossade kryddorna till saltlaken och lägg i skinkan. Låt skinkan ligga i laken 2 1/2 dygn i kylskåpet.
Därefter griljeras skinkan. Jag brukar bre på senap och strö över kruskakli. Sedan sticker man in hela nejliker i ett rutmönster på ovansidan av skinkan. Låt den stå en kvart i ugnen med bara övervärme.

Skinkan måste svalna, innan den skärs upp.

Den här skinkan är inte lika hållbar som en skinka med nitrit. Den håller max 3 dygn i kylskåpet.  Därför skär jag upp skinkan i minst 4 bitar, varav alla fryses in utom förstås en bit som avsmakas på julafton. 

Till julbordet blir det alkoholfri Carlsberg och rött vin utan alkohol. Det är det röda i vinet som är bra för hjärtat. Man behöver inte hälla i sig massor med alkohol. Och dagen efter är jag härligt fräsch och kan promenera i snön en timme, ta ett träningspass på 1 1/2 timme och göra hur många piruetter som helst.

God Jul!
  


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0