Åldersblandat - Licens för att undervisa i dans


Jag har alltid haft åldersblandat i mina barngrupper och i andra grupper också för den delen. Barnen börjar i en grupp 4-6 år. 6-åringarna får flytta till en fortsättningsgrupp efter en termin. Ibland kan jag ha en fortsättningsgrupp med 5-6-åringar efter en termin, om det har gått bra för alla barnen. Däremot går det inte att blanda 5- och 10-åringar i samma grupp. Det är kommersiellt och oprofessionellt. 5-åringar är inte lika motoriskt utvecklade som 10-åringar. 5-åringar har helt andra muskler som inte är lika uthålliga som en 10-årings och de behöver göra många varierande rörelser i korta sekvenser, medan 10-åringar klarar av en längre rörelsekombination som kan upprepas fler gånger. Nybörjare som är 7-9 år kan komma med i motsvarande grupper 6-7 år eller 8-10 år, eftersom deras motorik är nog utvecklad för att de ska kunna hänga med och så småningom komma ikapp barn som dansat längre.

Det är inte avklarat på ett par veckoslutskurser, hur barn ska undervisas i dans. Det tar tre år på Danshögskolan att lära sig allt om barnmotorik, barnanatomi, träningsfysiologi, barnpsykologi och därtill ämneskunskap och metodik i alla tekniker, stilar och danser som ingår, klassisk balett, fridans, improvisation, karaktärsdans (ryska, ungerska, polska danser), spansk dans (folkdans, flamenco och klassisk spansk dans) internationella folkdanser, svensk folkdans och historiska danser.

Barn som är oplacerade (inte får lära sig rätt teknik) kan få skador för livet, deformerade fötter, sneda höfter, svankiga ryggar etc. Jag har sett en del skräckexempel. Dessutom har barnen rätt att få lära sig rätt stil på samma sätt som de har rätt till korrekt språkundervisning. Så jag kräver licens för att få undervisa i dans. Detta har jag krävt i åratal och Skolverket har äntligen genomfört licenskrav för lärare i kommunala skolor och högskolor. En konsekvens av detta är, att studieförbund som anställer obehöriga danslärare och andra lärare utan licens, inte ska få några statsbidrag beviljade.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0